Tuesday, May 1, 2012

The Best Thing I Ever Ate - bread cocktail pudding

Sumber Astro 706 - The Best Thing I Ever Ate - totally unexpected oleh Sunny Anderson hos Cooking for Real .
Tidak ada resipi yang diberikan cuma selingan  mengenai tempat dan makanan sekitar seminit.
Saya reka resipi ini berdasarkan bahan yang ditunjukkan, dan saya pun tak pasti bahannya. Yang pasti kelainannya iahlah fruit cocktail, itu diakui sendiri oleh Sunny Anderson. Tak pa kita yang 'dia'...







...dan memang SEDAP!

Resipi:
1 roti french
3/4 tin susu pekat (tin 505 gm)
3 biji telur
1 tin susu air (tin 505 gm)
1 tin fruit cocktail + sirap sekali (jenama Ayam)
1 sudu makan vanila
2 sudu makan gula perang
1 sudu gula pasir
1 sudu makan mentega
- carik roti
- campur susu, air, gula perang, vanila dan telur
- masuk fruit cocktail
- curah dalam roti @ roti masuk dalam adunan cecair
- leser bekas dengan mentega
- baki mentega letak dalam  bekas
- masuk adunan
- tabur gula pasir (saya tambah)
- bakar 200 celcius 20 minit api atas bawah
- bakar api atas 20 minit sehingga gula menjadi karamel

***Anekdot
Cecair - saya cuma ada krimer 3/4 tin, terpaksalah bancuh dengan air suam. Kalau susu UHT atau susu cair mungkin lebih sedap. Santan kotak memang ada tetapi tak pula rasa nak guna - macam tak kena je.
Nanti saya cuba lagi he he he gemuk ni!

No comments:

Post a Comment