Saturday, February 11, 2012

sesi kuetiau

Jiran saya Ainon meminta saya tunjukkan cara memasak kuetiau kerana anaknya suka kuetiau goreng. Saya ini bukanlah pakar kuetiau, resipi yang saya selalu buat ini juga pemberian kawan-kawan. Sekadar memanjang ilmu kawan-kawan kepada saya kemudian kepada jiran saya ini.
Kalau kita niat untuk kongsi ilmu, Insya Allah dipermudahkan segalanya dan makanan juga menjadi sedap. Dan lagi, jika diniatkan makanan yang dimasak untuk disedekahkan kepada orang lain, makanan juga Insya Allah akan menjadi sedap.

Alhamdulillah boleh kongsi resipi, ini sahaja ilmu yang saya ada untuk dikongsi bersama.Semoga dikira pahala ilmu. AMIN

versi telur


versi ayam


versi udang


cili jeruk


 tiga bungkus semuanya


Ainon sedekah kepada dua orang jirannya


... dan tapau untuk saya


Resipi ehsan Azilah & Allahyarham Halimah

Resipi:

VERSI TELUR
1 paket kuetiau
5 ulas bawang putih - (tumbuk @ dadu)
4-5 biji telur (ikut saiz)
3 senduk kicap lemak manis
tauge
kucai
- tumis bawang putih
- masuk kicap, masak sampai mendidih
- masuk telur, hingga telur menjadi agak putih
- masuk kuetiau
- masuk tauge, kucai
(tidak perlu garam & gula)

* sama-sama kita sedekahkan bacaan Al-Fatihah untuk Puan Halimah Ahmad yang memberikan saya resipi ini.


VERSI AYAM/UDANG
1 paket kuetiau
isi ayam @ udang
2 ulas bawang putih - dadu
2 bawang besar - kisar
2 ulas bawang putih - kisar
1 - 2 sudu makan cili kisar (ikut pedas)
1 sudu makan sos cili
1 sudu makan sos tomato
1 sudu makan sos tiram
1 sudu makan kicap lemak manis
1 sudu makan kicap masin
fish ball & fish cake
tauge
kucai
1 biji telur
- tumis bawang putih
- masuk bawang yang kisar
- masuk cili
- masuk ayam @ udang
- masuk semua sos
- masuk fish ball & fish cake
- masuk kuetiau
- masuk sayur
- akhir masuk telur
- rasa masin dan manis

* Resipi ehsan daripada Puan Azilah

No comments:

Post a Comment